Skocz do zawartości
jrucin

Wymiana oleju w ASB pierwszy raz przy 154 tys. km.

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Mam taki dylemat - wymieniać czy nie wymieniać oto jest pytanie.

Opel mokka 2014 rok 1,4 benzyna automat przebieg 154 tys km. olej w automatycznej skrzyni biegów nie był nigdy wymieniany.

Oczywiście wg Opal nie trzeba wymieniać, wg producenta skrzyni wymieniać co 60 tys km lub 4 lata. 

Ale czy teraz czyli po 154 tys km taka wymiana nie spowoduje więcej szkód niż korzyści? 

Dodam, że to samochód żony, która mało jeździ poprzednim samochodem przez 6 lat zrobiła 30 tys km i tym też tak będzie jeździła.

Brat żony nasz rodzinny mechanik twierdzi, że on by w tym wypadku nie wymieniał.

Proszę o wasze opinie.

Dziękuję i pozdrawiam.

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wymiana w takim wypadku faktycznie jest ryzykowna o tyle, że nie należy tego robić na wariata. Trzeba najpierw sprawdzić w jakim stanie jest obecny olej. Jeśli jest przypalony, czyli ma bardzo ciemny kolor (nowy ma czerwony kolor) i śmierdzi spalenizną, to ja bym nie ryzykował. Jeśli jego stan jest ok (a tak również może być) to zrobiłbym wymianę statyczną.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kolega ArKos jak zwykle niezawodny :). 

Dziękuję za podpowiedź z praktycznym rozwiązaniem. 

Jaki olej do ASB polecasz i ile wchodzi na statyczną wymianę  - podobno 4L.

Z tego filmiku wygląda że wymiana nie jest skomplikowana.  Chociaż przydał by się opis co do wachlowania biegami i temperatury oleju w skrzyni oraz przelania oleju tym otworem kontrolnym. A może mamy gdzieś instrukcję jak wymienić olei w ASB? 

 

Z tego co obejrzałem i zrozumiałem to zrobiłbym tak:

 

1. rozgrzewamy olej w ASB (30 minut na biegu jałowym),

2. spuszczamy stary olei,

3. zalewamy nowy olej (pytanie ile? aż wypłynie przez otwór kontrolny?),

4. wachlujemy biegami, żeby nowy olej dostał się do zakamarków skrzyni,

5. dolewamy nowego oleju do poziomu kontrolnego,

6. rozgrzewamy nowy olej i znów sprawdzamy poziom ewentualnie dolewka.

 

Jakieś uwagi?

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
8 godzin temu, jrucin napisał:

1. rozgrzewamy olej w ASB (30 minut na biegu jałowym),

Lepiej jest pojeździć. Na biegu jałowym olej nie zagrzeje się porządnie, bo wypływa przez zawór nadmiarowy pompy oleju w skrzyni biegów. Robotę robi dopiero podczas jazdy.

 

8 godzin temu, jrucin napisał:

3. zalewamy nowy olej (pytanie ile? aż wypłynie przez otwór kontrolny?),

Ja wlewam do chwili, aż się zacznie przelewać, odpalam silnik i znów dolewam do przelania. Na pozycjach R i D trzymam po kilka sekund przełączając między nimi kilka razy, po czym znowu sprawdzam, czy nie trzeba dolać. 

 

8 godzin temu, jrucin napisał:

6. rozgrzewamy nowy olej i znów sprawdzamy poziom ewentualnie dolewka.

Po jeździe próbnej kontrola poziomu oleju (rozszerza się pod wpływem temperatury czyli puchnie). Odkręcamy korek kontrolny na pracującym silniku i pozwalamy spłynąć nadmiarowi. Zakręcamy, wyłączamy silnik i dolewamy 0,5 litra. I zrobione.

 

8 godzin temu, jrucin napisał:

Jaki olej do ASB polecasz i ile wchodzi na statyczną wymianę  - podobno 4L.

TYLKO I WYŁĄCZNIE olej Dexron VI. Niby 4l powinno starczyć, ale ja zawsze sobie robię zaplecze "w razie czego" i kupuję litr więcej. Kiedyś wypadła mi z ręki butelka, bo śliskie toto było i prawie litr poszło w piździec na glebę. No i albo masz zaplecze i nie masz problemu, albo masz na styk i uziemione auto w oczekiwaniu na olej.

Temperaturę oleju da się odczytać diagnoskopem. Ale nie takim za 3 dychy...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  •  
6. rozgrzewamy nowy olej i znów sprawdzamy poziom ewentualnie dolewka.

Po jeździe próbnej kontrola poziomu oleju (rozszerza się pod wpływem temperatury czyli puchnie). Odkręcamy korek kontrolny na pracującym silniku i pozwalamy spłynąć nadmiarowi. Zakręcamy, wyłączamy silnik i dolewamy 0,5 litra. I zrobione.

 

A po co ta dolewka 0,5L. Przecież jak spłynie nadmiar przez korek kontrolny powinno być ok - czyli dokładnie tyle co powinno się znajdować w skrzyni. A jak wtedy dolejemy jeszcze 0,5L to będzie dokładnie o 0,5L za dużo. Chyba że to jakoś inaczej działa?

 

  10 godzin temu, jrucin napisał:

Jaki olej do ASB polecasz i ile wchodzi na statyczną wymianę  - podobno 4L.

TYLKO I WYŁĄCZNIE olej Dexron VI. Niby 4l powinno starczyć, ale ja zawsze sobie robię zaplecze "w razie czego" i kupuję litr więcej. Kiedyś wypadła mi z ręki butelka, bo śliskie toto było i prawie litr poszło w piździec na glebę. No i albo masz zaplecze i nie masz problemu, albo masz na styk i uziemione auto w oczekiwaniu na olej.

Temperaturę oleju da się odczytać diagnoskopem. Ale nie takim za 3 dychy...

 

 

 

Wszedłem na allegro i Dextron VI jest co najmniej kilkanaście różnych. Polecasz któryś konkretny czy to bez znaczenia aby tylko Dextron VI.

 

Ile trzeba przejechać Mokką żeby skrzynia się nagrzała. W mercedesie A klasa trzeba było śmignąć ok 20-30 km.

 

I jeszcze jedno pytanie jak pisałeś o tym sprawdzeniu czy olej w skrzyni po 150 tys km nie jest bardzo ciemny i śmierdzi spalenizną to lepiej sprawdzić to na rozgrzanej skrzyni czy wszystko jedno. 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
48 minut temu, jrucin napisał:

A po co ta dolewka 0,5L.

Tak stoi w instrukcji serwisowej. Zapewne chodzi o rozszerzalność oleju - jak ostygnie, to poziom spadnie.

 

51 minut temu, jrucin napisał:

Wszedłem na allegro i Dextron VI jest co najmniej kilkanaście różnych. Polecasz któryś konkretny czy to bez znaczenia aby tylko Dextron VI.

10 sekund:

https://allegro.pl/oferta/gm-dexron-vi-1l-1940184-olej-przekladniowy-7022133395

 

52 minuty temu, jrucin napisał:

Ile trzeba przejechać Mokką żeby skrzynia się nagrzała. W mercedesie A klasa trzeba było śmignąć ok 20-30 km.

Podobnie. Ze 20-25 w zimę na pewno.

 

52 minuty temu, jrucin napisał:

czy olej w skrzyni po 150 tys km nie jest bardzo ciemny i śmierdzi spalenizną to lepiej sprawdzić to na rozgrzanej skrzyni czy wszystko jedno

Wszystko jedno. Będzie śmierdzieć tak samo, będzie brudny tak samo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ekspertem nie jestem ale ja bym jednak wymienił. Skrzynie w Audi siadały przez to że w ASO mówili że olej jest lifetime a producent skrzyni (ZF jak dobrze pamiętam) zalecał wymianę co około 60-70k. Miałem takie audi ze Szwajcarii kupione z uwaloną skrzynią właśnie - 298kkm bez wymiany oleju = masakra w środku.

 

Mój amerykaniec ma 69kkm i właśnie zaczynam ogarniać wymianę, tylko z tego co udało mi się ustalić żeby wymienić filtr trzeba wywalić skrzynię z samochodu i ją rozebrać, co jest dla mnie trochę bezsensem...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No bo w FWD nie wymienia się filtra. W RWD tak, bo jest pod miską olejową, ale FWD musisz skrzynię na pół rozebrać a filtr wymienia się tylko przy poważnych naprawach skrzyni.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
20 godzin temu, BzQ napisał:

Ekspertem nie jestem ale ja bym jednak wymienił. Skrzynie w Audi siadały przez to że w ASO mówili że olej jest lifetime a producent skrzyni (ZF jak dobrze pamiętam) zalecał wymianę co około 60-70k. Miałem takie audi ze Szwajcarii kupione z uwaloną skrzynią właśnie - 298kkm bez wymiany oleju = masakra w środku.

 

Mój amerykaniec ma 69kkm i właśnie zaczynam ogarniać wymianę, tylko z tego co udało mi się ustalić żeby wymienić filtr trzeba wywalić skrzynię z samochodu i ją rozebrać, co jest dla mnie trochę bezsensem...

Zrobię tak jak podpowiedział ArKos. Czyli sprawdzę czy olej w ASB nie jest przypalony i bardzo ciemny. Jeżeli będzie ok to wymienię, jeżeli nie to zostawie. Żona robi rocznie 6 k km to może nie padnie tak od razu. Przy złym stanie oleju w ASB jest duże ryzyko że po wymianie na nowy skrzynia tego nie przeżyje :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Masz rację, nie doprecyzowałem :) Sprawdzić stan oleju i dopiero ewentualnie wymieniać/ nie wymieniać.

 

Dobrze opisał to wszytko ChrisFix z wytłumaczeniem dlaczego jeśli mamy przypalony olej i go wymienimy to skrzynia się uszkodzi (ona po prostu już jest uszkodzona :D a zaczyna ślizgać z innego powodu ) 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Olej był ciemny, nie śmierdział spalenizną, nie miał glutów, gęstość była taka sama jak nowego. W związku z tym 9 lutego 2019 r. został wymieniony. na Ravenol dexron VI. Po wymianie i zlaniu nadstanu kolor oleju nadal był ciemny w związku z czym mój mechanik zlecił żeby za jakiś czas całą operację powtórzyć. Od wymiany minęło 2 miesiące, przejechane 1200 km i jak na razie skrzynia pracuje tak samo jak przed wymianą, czyli poprawnie. Za jakiś czas wymienię jeszcze raz olej w ASB i też napiszę kilka słów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
5 godzin temu, jrucin napisał:

Ravenol

Yyyyyy... nie jestem zwolennikiem tego oleju. Już lepiej oryginał GM.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W takim razie i tak planuję wymianę najpóźniej za rok (czyli po przejechaniu ok 8 tkm) wtedy zaleję oryginał GM. Chyba że polecasz coś innego to od razu wrzuć namiary.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ArKos a co myślisz o olejach MOTUL?

ja używałem ich specyfików do Vectry C a za chwile będzie mnie czekała wymiana w Moka x 1.4T4x4 AT;)

Chciałbym wszystko wymienić na motula

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


Partnerem serwisu: Karty Plastikowe && Karty Plastikowe
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.