visera Opublikowano 24 Stycznia 2020 Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2020 Pasy napędowe to elementy używane w przekładniach pasowych. Są powszechnie stosowane – znajdziemy je praktycznie w każdej gałęzi przemysłu. Wśród nich największą popularnością cieszą się zdecydowanie paski klinowe. Chcesz dowiedzieć się, jakie rodzaje pasków dostępne są na rynku? Zapraszamy do lektury! Funkcje pasków klinowych Paski klinowe służą przede wszystkim do przenoszenia momentu obrotowego koła pasowego (które jest umieszczone na wale jednostki zasilające) na koła pasowe sprzętów odbiorczych. W jaki sposób? Otóż umożliwia to tarcie powstające pomiędzy pasem a kołem pasowym. Dzięki temu pas zostanie wsunięty w koło pasowe, co w konsekwencji sprawia, że straty energii, które wynikają z uślizgu koła, są znacznie mniejsze. W końcu za sprawą tych procesów moment obrotowy może zostać przeniesiony. Warto również wiedzieć, że przekrój pasów klinowych ma kształt trapezu. Jego budowa przyczynia się do tego, że element ten jest rozciągliwy, a jednocześnie również bardzo trwały. Konstrukcja paska klinowego składa się z trzech warstw. Pierwsza z nich to warstwa nośna, która wytwarzana jest ze stalowych lub poliamidowych linek, tworzących wzmocnienie pasa. Druga z kolei jest warstwa podatna, wykonywana z kauczuku albo gumy. Trzecia warstwa to natomiast warstwa tkaninowo-gumowa. Rodzaje pasków klinowych Pasek klinowy dostępny jest w dwóch rodzajach: pierwszy to pasek klinowy uzębiony, a drugi klasyczny. Obie te grupy dzielą się na paski wysokoprofilowe, paski o klasycznych profilach, paski zespolone oraz wysokoprofilowe i szerokoprofilowe paski z ciętymi bokami. Paski uzębione – czym się charakteryzują? Paski klinowe uzębione, występujące w wersji wąskoprofilowej oraz wysokoprofilowej, używane są do pracy przy dużych obciążeniach oraz wysokich prędkościach obrotowych. Posiadają one zarówno uzębienie wewnątrz, jak i na zewnątrz, ale nie służy ono do przenoszenia obciążeń, lecz odpowiada za elastyczność powierzchni bocznych paska klinowego. Co więcej, uzębienie zmniejsza także tarcie wewnętrzne, wytwarzające się w warstwie ściskanej. Dzięki temu odporność zmęczeniowa materiału jest znacznie większa, a co za tym idzie – pasek może przenosić dużo większe wartości. Na koniec warto zauważyć, że ze względu na swoją trwałość, a także możliwość współpracy z wąskimi kołami pasowymi, paski klinowe uzębione są bardzo chętnie używane w branży motoryzacyjnej. Paski klasyczne – co warto o nich wiedzieć? Jeśli chodzi z kolei o paski klinowe klasyczne, są one najchętniej używane w przemyśle, budownictwie, a także w rolnictwie. Mają one trzy warstwy, a pierwsza z nich odpowiada za przenoszenie siły rozciągającej i wytwarzana jest ze stalowych lub nylonowych linek. Druga z kolei to warstwa trąca, zmniejszająca poślizg występujący na kole pasowym. Na koniec trzecia warstwa, nazywana warstwą kryjącą. Jej zadaniem jest ochrona paska przed działaniem czynników, obniżającym jego trwałość. Sprawdź również budowę i zastosowanie paska wieloklinowego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.