visera Opublikowano 11 Grudnia 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2019 Jednym z najważniejszych elementów w samochodach napędzanych silnikiem spalinowym jest sprzęgło. Jest to konstrukcja o skomplikowanej budowie, która składa się wielu pomniejszych podzespołów. Ich współpraca umożliwia płynną zmianę biegów w czasie jazdy, łagodne ruszenie z miejsca czy zatrzymanie samochodu bez gaśnięcia silnika. Jak widać sprzęgło pełni szereg ważnych funkcji, dlatego warto, bliżej poznać jego budowę oraz zasadę działania. Dzięki temu będziemy mogli odpowiednio szybko zareagować na objawy zużytego sprzęgła co bezpośrednio przełoży się na wzrost bezpieczeństwa w czasie jazdy. Za co odpowiedzialne jest sprzęgło samochodowe? Podstawowym zadaniem sprzęgła jest przenoszenie momentu obrotowego generowanego w silniku do układu napędowego. Jest to możliwe dzięki skrzyni biegów oraz półosiom napędowym, które wprowadzają koła samochodu w ruch. Co niezwykle istotne moc nie może być przekazywana w sposób ciągły, ponieważ mogłoby to doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów. Z tego względu samochody wyposażone są w sprzęgła. Dzięki nim możliwe jest chwilowe rozłączenie wału napędowego i napędzanego, co umożliwia wykonanie takich czynności jak zmiana przełożenia czy łagodne hamowanie. Większość samochodów osobowych wyposażona jest w sprzęgła cierne, które przenoszą moment obrotowy za pomocą trących o siebie tarcz. W chwili wciśnięcia pedału obie tarcze odsuwają się od siebie i moc z silnika przestaje być przekazywana. Kiedy go puszczamy tarcza sprzęgłowa i dociskowa zbliżają się do siebie, zaczynając wirować. Moc zaczyna być przenoszona, a wciskając pedał gazu samochód przyspieszy. Kup sprzęgło samochodowe w sklepie sprzegla24.pl Z jakich elementów składa się sprzęgło cierne? Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z zakresu sprzęgieł samochodowych. Wyróżnić można sprzęgła hydrokinetyczne, elektromagnetyczne i cierne. Pierwsze z nich przenosi moment obrotowy za pomocą wirującej cieczy, zazwyczaj oleju, emulsji lub wody. W drugim przypadku proces ten zachodzi z wykorzystaniem elektromagnesu. Jednak oba te rozwiązania są rzadko spotykane, a najbardziej popularne są sprzęgła cierne. Ich budowa jest prostsza, co przekłada się na niższe ceny. Jednak należy zaznaczyć, że nadal jest to bardzo skomplikowany element. Sprzęgło cierne składaj się z następujących elementów: tarczy dociskowej, inaczej docisku, tarczy sprzęgłowej, łożyska wyciskowego, koła zamachowego, wałka sprzęgłowego. Pierwsze 3 wymienione elementy stanowią główne części wchodzące w skład sprzęgła. Jednak ich funkcjonowanie nie byłoby możliwe bez udziału takich podzespołów jak koło zamachowe czy wałek sprzęgłowy. Ponadto niezwykle istotną rolę pełni wał korbowy, który przytwierdzony jest do silnika. Na jego przeciwległym końcu znajduje się koło zamachowe, którego zadaniem jest krótkotrwałe magazynowanie energii kinetycznej i równoważenie niejednostajnej pracy silnika. Ponadto koło zamachowe przy współpracy z dociskiem przenosi moment obrotowy na tarczę sprzęgła. Jest ona zamontowana do skrzyni biegów za pomocą wałka sprzęgłowego. Dzięki temu może wykonywać zarówno ruch obrotowy jak i przesuwny, co pozwala na rozłączanie napędu poprzez wciśnięcie pedału sprzęgła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.