Skocz do zawartości

Geneza Opla Mokka


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Opel Mokka – osobowy samochód sportowo-użytkowy produkowany od 2012 roku przez niemiecki koncern Opel w Korei Południowej. Od 2014 roku także produkowany Hiszpanii.

Premiera modelu odbyła się podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2012 roku. Niedługo po prezentacji rozpoczęła się produkcja w koreańskim zakładzie GM. Samochód jest pierwszym miejskim SUV-em niemieckiego producenta, a także jednym z pierwszych przedstawicieli nowego segmentu miejskich SUVów, którego genezę zapoczątkował japoński Nissan Juke. Samochód w palecie Opla jest pozycjonowany poniżej większej Antary. Sprzedaż Mokki ruszyła pod koniec 2012 roku. Gama silników auta obejmuje trzy jednostki. Najsłabszy silnik benzynowy - 1.6 uzyska moc 115 KM/155 Nm, zaś najmocniejszy o pojemności 1.4 z turbosprężarką dysponuje mocą rzędu 140 KM/200 Nm. Turbodiesel 1.7 ma 130 KM/300 Nm.

 

 


Na rynku amerykańskim Mokka nosi nazwę Buick Encore, a w Wielkiej Brytanii sprzedawana jest tradycyjnie pod marką Vauxhall. Bliźniakiem Mokki jest Chevrolet Trax, którego produkcja ruszyła pod koniec 2012 roku.

 

 


Po kolei, to co wiem na pewno z mojej ASO:


 


1. Mokka bazuje na płycie podłogowej Opla Corsy D - płyta zwie się "GM Gamma II Platform" i korzysta z niej też Chevrolet Trax, Buick Encore oraz Vauxhall Mokka. Błędem jest więc doszukiwanie się w niej Astry J, bo Astra ma inną płytę podłogową. Zresztą, stylistyka Mokki wyraźnie nawiązuje do Corsy D. Płyty podłogowe nieco się różnią. Corsa D ma szerokość płyty 148 cm, a Mokka 154 cm, również na długość Mokka ma dłuższą o 5 cm.


 


2. Wnętrze Mokki wzorowane jest na Astrze J - sporo elementów zostało z niej "zerżnięte" - choćby zegary i kilka drobnych rzeczy. Insignia oczywiście również ma wnętrze mocno podobne, jednak bezpośrednio stylizacja Mokki jest pociągnięta z Astry.


 


3. Napęd - jak to było w starych Oplach. Te same silniki i skrzynie pchane do różnych modeli. Choroby również te same. W wypadku 1.6 115kM nieszczęsne koła zmiennych faz rozrządu. W wypadku 1.4T łańcuch. Obowiązkowo należy pilnować właściwego stanu oleju i nie wolno sobie pozwolić na odwlekanie wymian. Dwumasa w dieslu 1.7 oraz benzynie 1.4T. Skrzynia 6-biegowa manualna - jak się strzela ze sprzęgła to padają łożyska, więc oprócz dwumasy jest jeszcze wizja naprawy skrzyni - tanio nie jest, tym bardziej w ASO.


 


4. Zawieszenie - mariaż. Piasty takie jak Trax, Cruze i Astra J czyli 5x105 56,6mm. Amortyzatory inne niż Corsa, bo masa Mokki gotowej do drogi to w najbogatszej wersji ok. 1.5 tony. Po numerach tylko Mokka, ale optycznie łudząco podobne do Astry. Wyczuwam tu kombinatorstwo producenta, ponieważ np. jarzma hamulcowe Chevroleta Cruze i Astry J są IDENTYCZNE (sprawdzałem naocznie) a po numerach wychodzi, że inne. Tak więc śmiem stwierdzić, że amortyzatory z Astry będą pasować. Rama silnika oczywiście tylko Mokka/Trax. Tylne zawieszenie też.


 


Część materiałów zaczerpnięto z: http://pl.wikipedia.org/


Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności