ArKos Opublikowano 14 Marca 2015 Udostępnij Opublikowano 14 Marca 2015 Kupiłem, mam. Czekam do końca gwarancji i w końcu mogę ulżyć portfelowi - zamontować LPG i tanio jeździć. Przykra wiadomość - najpierw sprawdź, czy ten silnik się nadaje do LPG. A16XER/B16XER Od razu można wykluczyć A16XER i B16XER - mają twarde szklanki, czyli mechaniczne popychacze zaworów. LPG w takim wypadku jest ryzykowne. Jeśli silnik ma twarde popychacze, to po kilkunastu/kilkudziesięciu tysiącach na LPG będzie wymagana regulacja luzu zaworowego. Czemu? Bo gaz jest suchym paliwem i zawory lekko się wypalając z braku smarowania (normalnie robi to benzyna w stanie płynnym) po prostu osiadają w gniazdach. Regulacja nie jest prosta - wymaga dość sporej wiedzy i doświadczenia. Wymaga też dostępu do popychaczy w różnych rozmiarach, bo nie wiadomo, jaki będzie potrzebny. Koszt 1 sztuki to ok. 90-100zł. W silniku jest ich 16. Podsumowując: ASO za regulację z materiałem (czyli w najgorszym wypadku 16 sztukami popychaczy) może wystawić rachunek przekraczający 2.000zł. Silnik z niewyregulowanym luzem zaworowym może nierównomiernie pracować na biegu jałowym, nie rozwijać pełnej mocy, pracować jak grzechotka, a w skrajnych wypadkach może się to skończyć wymianą głowicy. Nie słuchaj, co mówi gazownik. To, że da się zamontować LPG w tym silniku to jedno. Bo w każdym się da. Istotą rzeczy jest to, czy silnik będzie w stanie przeżyć dłuższy czas podczas zasilania paliwem gazowym - tu gazownik będzie zachwalał, a jakże. W końcu przez 2 lata nie rozklekota się i przejeździ przez czas trwania gwarancji na zamontowane LPG. A potem? A potem to już nie jest zmartwienie gazownika... A14NET/B14NET Rozkoduj opcje RPO/POC. Jest tam zawarta informacja, jaką głowicę posiada Twój silnik. Występowały z początku produkcji 2 typy głowic: z utwardzonymi gniazdami zaworów i bez. Oprócz gniazd zaworowych same zawory były inne - te do LPG miały wypełnienie sodem w celu ich lepszego chłodzenia i występowały w głowicach z utwardzonymi gniazdami. Od pewnego czasu z tego co wiem występują tylko te lepsze głowice. Dla pewności zdekoduj VIN i zajrzyj do RPO/POC. Silnik A14NET oferowany z fabrycznym LPG ma oznaczenie kodowe LUJ-KL7. Już wyjaśniam pomimo istnienia odrębnego tematu o silnikach... LUJ - oznaczenie silnika A14NET czyli 1.4Turbo. W Astrze również te silniki oferują, w Zafirze, Merivie... Są też silniki 1.4T o mocy 120kM i one mają kod LUV. Człon po myślniku: KL7 To jest to, co musimy zobaczyć, żebyśmy spokojnie i bez jakichkolwiek obaw mogli zagazować Mokkę. To jest właśnie oznaczenie wzmocnionej głowicy (utwardzone gniazda i zawory). Silniki nie przewidziane do pracy z LPG nie mają tego członu po myślniku. Tak jak wspomniałem, najprawdopodobniej dotyczy to wcześniejszych produkcji (do 2013 roku). Jeśli więc po zdekodowaniu VIN zobaczysz w opcjach RPO/POC zapis LUJ-KL7 - gazuj śmiało! Odnośnik do komentarza https://mokkaforum.pl/topic/15-mog%C4%99-zagazowa%C4%87-czy-nie/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi