Skocz do zawartości

Mogę zagazować czy nie?


ArKos

Rekomendowane odpowiedzi

Kupiłem, mam. Czekam do końca gwarancji i w końcu mogę ulżyć portfelowi - zamontować LPG i tanio jeździć.

Przykra wiadomość - najpierw sprawdź, czy ten silnik się nadaje do LPG.

 

A16XER/B16XER

Od razu można wykluczyć A16XER i B16XER - mają twarde szklanki, czyli mechaniczne popychacze zaworów. LPG w takim wypadku jest ryzykowne. Jeśli silnik ma twarde popychacze, to po kilkunastu/kilkudziesięciu tysiącach na LPG będzie wymagana regulacja luzu zaworowego. Czemu? Bo gaz jest suchym paliwem i zawory lekko się wypalając z braku smarowania (normalnie robi to benzyna w stanie płynnym) po prostu osiadają w gniazdach. Regulacja nie jest prosta - wymaga dość sporej wiedzy i doświadczenia. Wymaga też dostępu do popychaczy w różnych rozmiarach, bo nie wiadomo, jaki będzie potrzebny. Koszt 1 sztuki to ok. 90-100zł. W silniku jest ich 16. Podsumowując: ASO za regulację z materiałem (czyli w najgorszym wypadku 16 sztukami popychaczy) może wystawić rachunek przekraczający 2.000zł. Silnik z niewyregulowanym luzem zaworowym może nierównomiernie pracować na biegu jałowym, nie rozwijać pełnej mocy, pracować jak grzechotka, a w skrajnych wypadkach może się to skończyć wymianą głowicy.

Nie słuchaj, co mówi gazownik. To, że da się zamontować LPG w tym silniku to jedno. Bo w każdym się da. Istotą rzeczy jest to, czy silnik będzie w stanie przeżyć dłuższy czas podczas zasilania paliwem gazowym - tu gazownik będzie zachwalał, a jakże. W końcu przez 2 lata nie rozklekota się i przejeździ przez czas trwania gwarancji na zamontowane LPG. A potem? A potem to już nie jest zmartwienie gazownika...

 

A14NET/B14NET

Rozkoduj opcje RPO/POC. Jest tam zawarta informacja, jaką głowicę posiada Twój silnik. Występowały z początku produkcji 2 typy głowic: z utwardzonymi gniazdami zaworów i bez. Oprócz gniazd zaworowych same zawory były inne - te do LPG miały wypełnienie sodem w celu ich lepszego chłodzenia i występowały w głowicach z utwardzonymi gniazdami. Od pewnego czasu z tego co wiem występują tylko te lepsze głowice. Dla pewności zdekoduj VIN i zajrzyj do RPO/POC.

Silnik A14NET oferowany z fabrycznym LPG ma oznaczenie kodowe LUJ-KL7. Już wyjaśniam pomimo istnienia odrębnego tematu o silnikach...

LUJ - oznaczenie silnika A14NET czyli 1.4Turbo. 

W Astrze również te silniki oferują, w Zafirze, Merivie... Są też silniki 1.4T o mocy 120kM i one mają kod LUV.

Człon po myślniku: KL7

To jest to, co musimy zobaczyć, żebyśmy spokojnie i bez jakichkolwiek obaw mogli zagazować Mokkę. To jest właśnie oznaczenie wzmocnionej głowicy (utwardzone gniazda i zawory). Silniki nie przewidziane do pracy z LPG nie mają tego członu po myślniku. Tak jak wspomniałem, najprawdopodobniej dotyczy to wcześniejszych produkcji (do 2013 roku).

Jeśli więc po zdekodowaniu VIN zobaczysz w opcjach RPO/POC zapis LUJ-KL7 - gazuj śmiało!

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.