Skocz do zawartości

Przegląd klimatyzaacji z roczników 2017+


vitoldo

Rekomendowane odpowiedzi

Jeszcze raz dziękuję Ci za wyjaśnienia. Sprawa jest więc jasna - warto taki przegląd / serwis zrobić a że moje auto właśnie dobija 3 lat więc jest to aktualny temat.

Jedyne co budzi moje wątpliwości to wybór zakładu bo gdy się poczyta na temat rzetelności firm robiących w branży klimatyzacyjnej to głowa boli i się odechciewa jechać do takich szpeców.

Zrobię ten serwis na wszelki wypadek zaraz po wakacjach a nie przed.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 22.07.2020 o 19:08, ArKos napisał:

Powinno to wyglądać tak:

Stawka podstawowa za obsługę klimy + ileś PLN za każde 10g brakującego czynnika.

W Martechu podstawowa obsługa klimy to było 99zł a za każde 10g czynnika było doliczane według ichniejszych na ten czas cen 15zł. Czyli na przykładzie: masz w układzie 500g czynnika, bo tyle maszyna odzyskała, to końcowo płacisz 99zł + 150zł = razem 249zł.

Warto wymieniać czynnik z uwagi na to, że ulega on samoistnej degradacji. Z doświadczenia wiemy, że słabe smarowanie (zdegradowany olej) niszczy kompresor, więc zarzynasz na własne życzenie klimę nie serwisując jej regularnie. Raz na 3 lata te 250zł to nie fortuna, a zakup nowego kompresora to ponad 3k a regenerowany ponad 1k. Rachunek wydaje się prosty.

 

Czy dobrze to rozumiem, że jeśli jeżdzę 5 lat bez serwisowania klimy to powinienem wymienić cały czynnik i zapłacić 60 x 15 zł + cena za usługę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, jeszcze raz...

Klimę powinno się serwisować co 3 lata. Nigdzie nie jest napisane, że po 5 latach trzeba zapłacić za 600g czynnika.

Napisałem, że MOŻE w skali roku "ginąć" 10% co nie oznacza, że MUSI.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.07.2020 o 22:30, ArKos napisał:

Mając szczelną klimę (bo w końcu działa prawidłowo i chłodzi) wymienia się czynnik, olej i po sprawie.

Nie wiem skąd się wzięło przekonanie, że w prawidłowo działającej klimatyzacji należy wymienić czynnik i olej. W szczelnym układzie chłodniczym te dwie rzeczy nie zmieniają swoich właściwości. Jest to tylko nabijanie kasy warsztatom zajmującymi się klimatyzacją.

ArKos mam pytanie do Ciebie: czy w swojej domowej lodówce też wymieniasz czynnik i olej co trzy lata. W sumie są to prawie identyczne układy chłodnicze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ar2r napisał:

Nie wiem skąd się wzięło przekonanie, że w prawidłowo działającej klimatyzacji należy wymienić czynnik i olej.

Bo mówi o tym instrukcja serwisowa. Bo ciśnienie robocze ponad 15 barów degraduje czynnik (lodówka max 6-7 bar). Bo kompresor w aucie jest inaczej zbudowany niż w lodówce. Bo w lodówkach stosuje sie czynnik R600a lub R290.

 

3 godziny temu, ar2r napisał:

czy w swojej domowej lodówce też wymieniasz czynnik i olej co trzy lata.

Nie, bo i tak po 8-10 latach się zjebie a naprawa jest nieekonomiczna.

 

3 godziny temu, ar2r napisał:

W sumie są to prawie identyczne układy chłodnicze.

Prawie robi dużą różnicę. Silniczek modelu samochodu RC to prawie to samo co silnik samochodu osobowego?

1. inna budowa kompresora

2. inne ciśnienia pracy

3. inne czynniki chłodzące

4. inne obciążenia mechaniczne układu

 

P.S.

3 godziny temu, ar2r napisał:

W szczelnym układzie chłodniczym te dwie rzeczy nie zmieniają swoich właściwości.

W lodówkach też ubywa czynnika... nie wierzysz spytaj jakiegoś fachmana. Zdecydowanie mniej niż w autach, ale ubywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, ArKos napisał:

Bo mówi o tym instrukcja serwisowa

Szkoda, że nie mówi o tym instrukcja dołączona do samochodu.

12 godzin temu, ArKos napisał:

Bo ciśnienie robocze ponad 15 barów degraduje czynnik

Nie wiem skąd masz takie informacje. Pierwszy raz o tym słyszę. Może podasz jakieś źródło.

12 godzin temu, ArKos napisał:

Bo kompresor w aucie jest inaczej zbudowany niż w lodówce

I to się zgadza. Chociażby kompresor w lodówce jest zamknięty w jednej obudowie razem z silnikiem elektrycznym napędzającym ją. Kompresor klimatyzacji napędzany jest silnikiem samochodowym. Ale oba do wykonania mają takie samo zadanie- sprężenie czynnika chłodniczego. Dlatego użyłem określenia "prawie"

 

12 godzin temu, ArKos napisał:

Prawie robi dużą różnicę.

1. inna budowa kompresora

2. inne ciśnienia pracy

3. inne czynniki chłodzące

4. inne obciążenia mechaniczne układu

Dla mnie nie jest to tak duża różnica aby nie można było porównać układów chłodniczych.. A Ty widocznie naoglądałeś się reklam w telewizji i dla Ciebie słowo "prawie" ma inne znaczenie.

12 godzin temu, ArKos napisał:

W lodówkach też ubywa czynnika.

W prawidłowo wykonanym układzie chłodniczym do końca żywota lodówki nie ubędzie czynnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, ar2r napisał:

Nie wiem skąd masz takie informacje. Pierwszy raz o tym słyszę. Może podasz jakieś źródło.

Instrukcja serwisowa GM:

"Z uwagi na samoistne degradowanie się czynnika układu klimatyzacji, należy..." mniej więcej tej treści zapis.

 

17 minut temu, ar2r napisał:

Dla mnie nie jest to tak duża różnica aby nie można było porównać układów chłodniczych.. A Ty widocznie naoglądałeś się reklam w telewizji i dla Ciebie słowo "prawie" ma inne znaczenie.

Bez urazy, ale nie mam z Tobą ŻADNEGO tematu do polemiki. No chyba, że tak jak ja ponad 25 lat naprawiasz Ople, w tym w ASO. Póki co, na reklamach się nie opieram, staram się pomagać ludziom i lekko drażni mnie torpedowanie informacji z biuletynów serwisowych przez jakiegoś laika, który swoje wie. Zakończmy na etapie zaleceń wynikających z biuletynów, nie chcę się irytować. Mam ciekawsze zajęcia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, ArKos napisał:

No chyba, że tak jak ja ponad 25 lat naprawiasz Ople,

Nie naprawiam Opli tak jak Ty i nie kwestionuję twoich porad mechanicznych. Ale serwisuję już prawie 40 lat układy chłodnicze i dlatego postanowiłem zabrać głos w dyskusji o klimatyzacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

35 minut temu, ArKos napisał:

Instrukcja serwisowa GM:

"Z uwagi na samoistne degradowanie się czynnika układu klimatyzacji, należy...

Jest to stwierdzenie firmy, która bierze za to pieniądze. Nie jest to dla mnie wiarygodna informacja. Informacja z jakiejś firmy zajmującej się czynnikami chłodniczymi byłaby wiarygodna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, ar2r napisał:

Nie jest to dla mnie wiarygodna informacja.

Wobec tego nie wymieniaj oleju i filtrów, płynu hamulcowego i chłodniczego. Nie dezynfekuj klimy. Nie wykonuj obsługi okresowej auta bo to też jest

17 minut temu, ar2r napisał:

stwierdzenie firmy, która bierze za to pieniądze.

 

Temat uważam za wyczerpany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności