Skocz do zawartości

Napęd 4x4


Gość Przemo

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Dzięki za wstawienie filmiku z moim autkiem vavoom ;)

Ja podrzucę info od Ciebie ;)

Ciekawy artykuł mówiący o tym, że Buick encore czyli również mokka może posiadać Haldexa lub NexTrac ;)

https://autoweek.com/article/car-news/buick-encore-gets-innovative-all-wheel-drive-system-magnetic-rear-clutch-engages

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie (Mokka, RM2015) mam system NexTrac produkcji BorgWarner.

Zagadka niesamowita z serwisem tego sprzęgła, nikt nic nie wie. ASO na początku udziela  info na podstawie wiedzy o Insigni 4x4, ale jak ja użytkownik wprowadzę ich w temat to cisza :)

Po kilku tygodniach szukania wszelkich info, żadne ASO w Warszawie jeszcze nie wymieniało w nim oleju. Po oględzinach obudowy, olej prawdopodobnie jest ten sam co w dyferencjale (jeden korek olejowy).

Kilka info o NexTrac znalazłem też na forach Opla w DE i EN. Czytałem też tezę, że napęd 4x4 z tym sprzęgłem jest zawsze aktywny podczas ruszania....

Ten system od wielu lat jest wykorzystywany m.in. przez KIA i Hyundai. Na rosyjskich forach jest sporo filmików  z serwisu tego sprzęgła, w tym z wymianą tarcz ciernych :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nextrac wygląda jak klon EMCD od GKN Driveline. W związku z tym sprzęgło to nie jest połączone w sposób "otwarty" z tylnym dyfrem i nie wymienia się w nim oleju. Olej zalewany jest na etapie produkcji sprzęgła, później nawet nie ma do niego dostępu (chyba, że ktoś rozkręci sprzęgło na części, ale to już nie czynność serwisowa).

A to, czy napęd jest aktywny podczas ruszania zależy od indywidualnego softu danej marki. Jeśli macie jakieś apki do Mokki, to szukajcie parametrów 4WD podawanych w miliamperach (sprzęgło sterowane jest poprzez natężenie) lub w procentach (PWM, który to natężenie reguluje). 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, vavoom napisał:

sprzęgło to nie jest połączone w sposób "otwarty" z tylnym dyfrem i nie wymienia się w nim oleju. Olej zalewany jest na etapie produkcji sprzęgła, później nawet nie ma do niego dostępu (chyba, że ktoś rozkręci sprzęgło na części, ale to już nie czynność serwisowa).

Tarczki Haldexa pracują w kąpieli olejowej tylnego dyfra.

 

1 godzinę temu, vavoom napisał:

czy napęd jest aktywny podczas ruszania zależy od indywidualnego softu danej marki.

Mówimy o konkretnym modelu a nie o marce. Mokka na postoju ma spięty tylny napęd, aby ruszenie z miejsca odbyło się najsprawniej. Podczas jazdy napęd jest odłączany i auto staje się typowym 2WD. W chwili utraty przyczepności któregoś z przednich kół, następuje spięcie tylneg haldexa i tylny dyfer kręci kółkami. Oprogramowanie włącza tył w czasie kilkunastu milisekund i pozwala na rozdział momentu od 50:50 do nawet 100:0 jesli przód nie ma przyczepności. Ślizgające się koła przednie wyhamowuje wtedy ESP ale tył ciśnie auto w przód.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się, to samo sprzęgło może być różnie wysterowane w różnych modelach tej samej marki, ale nie w tym rzecz, chodziło mi o to, że dokładnie ten sam NexTrac, ale w samochodach innych marek będzie działał inaczej. I no właśnie, albo NexTrac, albo Haldex. W przypadku tego pierwszego jest tak, jak napisałem powyżej. 

Test na rolkach jasno pokazał, że napęd nie jest spięty na postoju. Zaczyna się spinać w momencie naciśnięcia pedału gazu lub utraty przyczepności, to ciężko stwierdzić, obstawiam wersję pierwszą. 

A jeśli ESP hamuje przednie koła, to i siłą rzeczy tylne są hamowane - bo to od przedniej osi odprowadzany jest napęd na tył, nie ma możliwości, aby tylna oś była napędzana z większą prędkością, niż przednia.

Rozdział momentu od 100:0 do 50:50 lub od 100:0 do ~0:100, zależy czy statyczny czy dynamiczny. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest NexTrac.

Myślałem, że może Encore/Trax mają to sprzęgło, ale skoro to fotka Mokki, to pytanie, czy jakakolwiek wersja ma Haldexa...

Samochody z haldexami (IV/V) nie mają widocznego na teście "opóźnienia" w załączeniu tylnej osi (w rzeczywistości raczej nie jest to opóźnienie, tylko zerowe natężenie prądu na sprzęgle kiedy pedał gazu nie jest wciśnięty,  a przednie koła kręcą się z uwagi na torque converter skrzyni automatycznej).

 

https://www.goauto.com.au/future-models/opel/mokka/gm-gets-to-grips-with-awd-traction/2012-11-23/13635.html

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, vavoom napisał:

to fotka Mokki

Tak to Mokka, RM2015 kupiona w salonie PL.

Na zdjęciach części używanych na portalu aukcyjnym, widuję tylne dyfry o takim samym wyglądzie/konstrukcji.... Dzięki za info.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności