Skocz do zawartości

Użytkowanie automatycznej skrzyni biegów


Gość User1234

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

Mam parę pytań odnośnie użytkowania/ jazdy z automatyczną skrzynią biegów w Mokka X 1.4L 140KM.

 

1. Podczas dłuższego postoju na światłach, w korku itp. (przede wszystkim), czy koniecznie trzeba trzymać cały czas hamulec nożny, czy można zmienić pozycję skrzyni na:

a) N oraz zaciągnąć hamulec ręczny?

B) Przejść na tryb P (potem ruszać oczywiście przechodząc na D)

c) W trybie D zaciągnąć hamulec ręczy, puszczając pedał hamulca?

 

2. Czytałem na forum, że podczas jazdy można zmienić tryb D na Manual. Natomiast czy tak samo podczas jazdy można wrócić (bez zatrzymywania) do trybu D?

 

Jeszcze zupełnie inne pytanie przy okazji - w bagażniku za "panelem" po prawej stronie znajduje się zestaw naprawczy opon, w tym kompresor. Jak otworzyć ten panel (jest mocno wciśnięty), czy jest na to jakiś sposób czy po prostu trzeba za otwór w panelu  pociągnąć aż się otworzy :) (chodzi mi o kwestie zapinek itp)?

 

Dzięki! Pozdrawiam

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Od niedawna jeżdżę Mokką z automatem i uczę się dopiero techniki jazdy z taką skrzynią.  Mam pytanie natury użytkowej do doświadczonych użytkowników automatów.

Jakie jest prawidłowe zachowanie, gdy podjeżdżam pod bramę, muszę wyjść na chwilę z samochodu aby ją otworzyć, ale nie chcę gasić silnika i wykonywać parkowania (P), bo i tak za chwilę będę jechał dalej?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wychodzisz z auta powinieneś zawsze przestawić na P dla bezpieczeństwa. Możesz dac na D i zaciągnąć ręczny jednak nie rekomenduje. Fakt zasada jest taka żeby rzadko przerzucać na P. Na pewno na światłach trzymasz na D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Buzka23 napisał:

Możesz dac na D i zaciągnąć ręczny jednak nie rekomenduje.

Nie dawaj tego typu porad. Nawet nie sugeruj.

Instrukcja obsługi wyraźnie wskazuje, że pozostawiając samochód należy ustawić P. Względy techniczne również za tym przemawiają, bo P to pozycja, w której MECHANICZNIE jest zblokowany napęd skrzyni. W wypadku każdego innego położenia auto się przetoczy, a jeśli jest odpalony silnik, to ruszy i przejedzie przez to, co przed nim lub za nim  jest - zależnie od biegu. Nie będę ruszał tematu zrywania linek ręcznego, bo nie każdy się z nim spotkał, a ja wiele razy.

 

Reasumując:

- parkowanie: noga na hamulec, "P", ręczny, wyłączyć silnik, noga z hamulca (na pochyłości bez ręcznego mechanizm blokowania skrzyni cierpi, jeśli działają na niego siły typu pchanie w przód lub w tył, przy ruszaniu ciężko jest wybić "P")

- podjazd pod bramę: Noga na hamulec, "P", ręczny, noga z hamulca

- skrzyzowanie czyli bieżący ruch: noga na hamulec (nie przerzucać niepotrzebnie lewarka - każde przełączenie D czy R to skok ciśnienia w sterowaniu skrzyni)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje pytanie (zachowanie przy bramie) spowodowało sporo wypowiedzi, ale w dalszym ciągu mam niedosyt.

Zajrzałem do tego wątku i zadałem pytanie, bo jestem żółtodziobem w korzystaniu z automatu. Mokkę automat mam nieco ponad miesiąc, jeździ głównie żona, ale ja muszę ją tego nauczyć. Czekając kilka dni na odbiór samochodu szukałem informacji w internecie, obejrzałem szereg filmów-poradników, przeczytałem parę artykułów, przejrzałem instrukcję Opla do Mokki. To wszystko pozwoliło tylko na zrozumienie podstawowych zasad jazdy automatem i utrwalenie przekonania, że łatwo można takiej skrzyni zrobić kuku (a głównie jeździ żona!- muszę ją wszystkiego nauczyć i zapobiec szybkiemu zniszczeniu skrzyni).

Właściwie wszystkie materiały, które znalazłem mówią o kilku podstawowych zasadach, trudno znaleźć dokładniejsze omówienie niuansów - tu przywołam przykład bramy.

Z drugiej strony mam wrażenie, że takich niuansów mniej lub bardziej ważnych trochę się znajdzie.

 

Po tym przydługim wstępie już bardziej merytorycznie.

 

1. Przydałoby się kompendium - poradnik (na przykład na tym forum, może oddzielny krótki wątek) zbierający kompleksowo i szczegółowo w jednym miejscu ważne zasady i dobre praktyki posługiwania się automatem w różnych sytuacjach. Sądząc po wcześniejszych wypowiedziach byłoby to bardzo przydatne nie tylko dla zupełnych nowicjuszy.

Czy uważacie tę ideę za słuszną? Czy ktoś się podejmie? 

 

2. Temat zachowania przy bramie.

a) ArKos proponuje (wielkie dzięki za głos): brama- hamulec - P - ręczny - puścić hamulec - wysiąść (silnik pracuje) - otworzyć bramę i jazda dalej.

Mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem.

To oznacza, że na P silnik ma pracować przy zwolnionym hamulcu - czy tak? Czy to jest bezpieczne dla skrzyni?

 

b) Czy można by użyć N, czyli: brama - hamulec - N - ręczny - puścić hamulec - wysiąść (silnik pracuje) - otworzyć bramę i jazda dalej.

 

Mam w zanadrzu jeszcze inne sytuacje pod rozwagę doświadczonych, ale to może kiedy indziej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności