44mt Opublikowano 26 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2021 W ramach ciekawostki postanowiłem utworzyć luźny temat dot. historii i kosztów obsługi serwisowej mojego samochodu - od momentu zakupu do chwili obecnej. Poniżej wyszczególniłem wizyty w ASO dzieląc je na: związane z obsługę techniczną oraz awarie pojazdu. Samochód zakupiony u dealera marki w październiku 2017 roku. Obecny przebieg samochodu to ok. 99000 km. OBSŁUGA TECHNICZNA 1. Przebieg - 955 km. 1.1. Usługi: 1.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł OBSŁUGA TECHNICZNA/AWARIA 2. Przebieg - 8300 km. 2.1. Części: 2.1.a Filtr oleju - 24,14 zł 2.1.b Uszczelka korka spustowego oleju - 3,47 zł 2.1.c Olej silnikowy DEXOS 1 GEN 2 5W-30 (4,0 l) - 106,56 zł 2.2. Usługi: 2.2.a Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju - 64,83 zł 2.2.b Czyszczenie zaworu LPG - 72,73 zł Koszt całkowity - 271,73 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (I PRZEGLĄD LPG) 3. Przebieg - 14302 km. 3.1. Części: 3.1.a Filtr gazu LPG - 137,00 zł 3.1.b Opaska węża (2 szt.) - 20,30 zł 3.2. Usługi: 3.2.a Przegląd instalacji LPG - 101,02 zł Koszt całkowity - 258,32 zł OBSŁUGA TECHNICZNA 4. Przebieg - 18800 km 4.1. Usługi: 4.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (I PRZEGLĄD TECHNICZNY / II PRZELGĄD LPG) 5. Przebieg - 29685 km 5.1. Części: 5.1.a Filtr gazu LPG - 159,96 zł 5.1.b Filtr oleju - 31,24 zł 5.1.c Opaska zaciskowa (2 szt.) - 26,52 zł 5.1.d Uszczelka korka spustowego oleju - 3,97 zł 5.1.e Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 Generation2 205L (4 l) - 118,88 zł 5.1.f Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 22,56 zł 5.1.g Filtr kabinowy - 131,73 zł 5.1.h Świeca zapłonowa (4 szt.) - 172,40 zł 5.1.i Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 25,87 zł 5.1.j Płyn do chłodnicy (0,4 l) - 7,88 zł 5.2. Usługi: 5.2.a Kontrola po 30000 km/1 rok - 323,51 zł 5.2.b Materiały pomocnicze - 21,40 zł 5.2.c Wymiana świec zapłonowych - 68,69 zł 5.2.d Odgrzybianie klimatyzacji - 53,14 zł 5.2.e Przegląd instalacji LPG - 114,48 zł 5.2.f Mycie zewnętrzne pojazdu - 0,01 zł Koszt całkowity - 1282,24 zł AWARIA 6. Przebieg - 40852 km 6.1. Usługi: 6.1.a Czyszczenie zaworu LPG Koszt całkowity - 102,36 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (III PRZEGLĄD LPG) 7. Przebieg - 44824 km 7.1. Części: 7.1.a Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 22,57 zł 7.1.b Filtr gazu LPG - 134,24 zł 7.1.c Płyn chłodniczy (0,5 l) - 10,37 zł 7.2. Usługi: 7.2.a Przegląd instalacji LPG - 137,38 zł 7.2.b Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) - 50,00 zł Koszt całkowity - 354,56 zł AWARIA 8. Przebieg - 54000 km 8.1. Usługi: 8.1.a Czyszczenie zaworu LPG Koszt całkowity - 102,36 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (II PRZEGLĄD TECHNICZNY / IV PRZEGLĄD LPG) 9. Przebieg - 59917 km 9.1. Części: 9.1.a Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1l) - 25,87 zł 9.1.b Płyn hamulcowy (0,7l) - 25,94 zł 9.1.c Filtr kabinowy - 134,87 zł 9.1.d Świeca zapłonowa (4 szt.) - 151,68 zł 9.1.e Filtr gazu LPG - 164,14 zł 9.1.f Opaska zaciskowa (2 szt.) - 27,12 zł 9.1.g Uszczelka korka spustowego oleju - 4,38 zł 9.1.h Filtr powietrza - 107,18 zł 9.1.i Filtr oleju - 35,07 zł 9.1.j Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 Generation2 205L (4 l) - 128,84 zł 9.1.k Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 24,65 zł 9.1.l Płyn do chłodnicy (0,4l) - 8,04 zł 9.1.m Pióra wycieraczek przednich - 143,76 zł 9.1.n Pióro wycieraczki tylnej - 37,49 zł 9.2. Usługi: 9.2.a Odgrzybienie klimatyzacji - 73,14 zł 9.2.b Wymiana płynu hamulcowego - 133,80 zł 9.2.c Materiały pomocnicze - 22,64 zł 9.2.d Utylizacja odpadów - 1,99 zł 9.2.e Wymiana świec zapłonowych - 71,83 zł 9.2.f Kontrola po 60000 km/2 lata - 358,07 zł 9.2.g Wymiana filtra paliwa LPG - 119,71 zł 9.2.h Montaż piór wycieraczek - 23,94 zł Koszt całkowity - 1824,15 zł OBSŁUGA TECHNICZNA 10. Przebieg - 61752 km 10.1. Usługi: 10.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł AWARIA 11. Przebieg - 70469 km 11.1. Usługi: 11.1.a Czyszczenie zaworu LPG Koszt całkowity - 107,04 zł OBSŁUGA TECHNICZNA 12. Przebieg - 73378 km 12.1. Usługi: 12.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (V PRZEGLĄD LPG) 13. Przebieg - ok. 74500 km 13.1. Części: 13.1.a Pióro wycieraczki tylnej - 39,36 zł 13.1.b Pióra wycieraczek przednich - 145,85 zł 13.1.c Zimowy płyn do spryskiwaczy 5l - 14,99 zł 13.1.d Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 24,66 zł 13.1.e Filtr gazu LPG - 135,85 zł 13.1.f Opaska zaciskowa (2 szt.) - 14,26 zł 13.1.g Płyn do chłodnicy (0,5 l) - 10,73 zł 13.2 Usługi: 13.2.a Montaż pióra wycieraczki szyby tylnej - 28,17 zł 13.2.b Montaż piór wycieraczek przednich - 28,17 zł 13.2.c Przegląd instalacji LPG - 124,24 zł Koszt całkowity - 566,28 zł AWARIA 14. Przebieg - 74965 km 14.1. Części: 14.1.a Zbiornik wyrównawczy chłodnicy wody - 127,92 zł 14.2. Usługi: 14.2.a Wymiana zbiornika wyrównawczego - 253,50 zł Koszt całkowity - 381,42 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (III PRZEGLĄD TECHNICZNY) 15. Przebieg - 76043 km 15.1. Części: 15.1.a Uszczelka korka spustowego oleju - 4,37 zł 15.1.b Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 Generation2 205L (4 l) - 122,44 zł 15.1.c Płyn do chłodnicy (0,4 l) - 7,72 zł 15.1.d Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 25,87 zł 15.1.e Filtr kabinowy - 136,96 zł 15.1.f Filtr oleju - 35,72 zł 15.2. Usługi: 15.2.a Kontrola po 30000km/1 rok - 393,10 zł 15.2.b Utylizacja odpadów - 6,00 zł 15.2.c Materiały pomocnicze - 23,91 zł 15.2.d Odgrzybianie klimatyzacji - 73,14 zł 15.2.e Mycie zewnętrzne pojazdy - 0,01 zł Koszt całkowity - 829,24 zł OBSŁUGA TECHNICZNA 16. Przebieg - 79918 km 16.1. Usługi: 16.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (IV PRZEGLĄD TECHNICZNY / VI PRZEGLĄD LPG) 17. Przebieg - 81765 km 17.1. Części: 17.1.a Filtr kabinowy - 170,96 zł 17.1.b Uszczelka korka spustowego oleju - 4,17 zł 17.1.c Filtr oleju - 49,35 zł 17.1.d Świecie zapłonowe (4 szt.) - 273,80 zł 17.1.e Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 Generation2 205L (4 l) - 94,24 zł 17.1.f Filtr powietrza - 129,56 zł 17.1.g Płyn hamulcowy (0,7 l) - 24,56 zł 17.1.h Bateria do kluczyka - 19,29 zł 17.1.i Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 22,55 zł 17.1.j Filtr gazu LPG - 141,29 zł 17.1.k Opaska węża (1 szt.) - 9,83 zł 17.1.l Pióro wycieraczki tylnej - 50,21 zł 17.1.m Pióra wycieraczek przednich - 166,00 zł 17.2. Usługi: 17.2.a Kontrola po 60000 km/2 lata - 429,10 zł 17.2.b Wymiana świec zapłonowych - 49,14 zł 17.2.c Materiały pomocnicze - 22,18 zł 17.2.d Utylizacja odpadów - 6,00 zł 17.2.e Wymiana płynu hamulcowego - 130,08 zł 17.2.f Przegląd instalacji LPG - 115,50 zł 17.2.g Mycie zewnętrzne pojazdu - 0,01 zł 17.2. h Ozonowanie klimatyzacji - 79,00 zł Koszt całkowity - 1986,82 zł OBSŁUGA TECHNICZNA 18. Przebieg - 82695 km 18.1. Usługi: 18.1.a Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) Koszt całkowity - 50,00 zł AWARIA 19. Przebieg - 82993 km 19.1. Części: 19.1.a Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 25,87 zł 19.1.b Wtryskiwacz LPG (4 szt.) - 1932,84 zł 19.1.c Czynnik chłodniczy R1234YF (5,0 l) - 608,85 zł 19.1.d Uszczelka klimatyzacji - 7,98 zł 19.1.e Chłodnica klimatyzacji (Inter Cars) - 611,69 zł 19.2. Usługi: 19.2.a Sprawdzenie TECH2/MDI (odczyt kodów, wykasowanie kodów) - 224,99 zł 19.2.b Odgrzybienie klimatyzacji - 24,13 zł 19.2.c Pakiet klimatyzacji pewność (regeneracja czynnika w układzie klimatyzacji wraz z uzupełnieniem stanu, wprowadzenie środka smarnego, kontrola sprawności - pomiar ciśnienia i temperatury chłodzonego powietrza) - 299 zł 19.2.d Wymiana skraplacza układu klimatyzacji - 338,43 zł 19.2.e Zlikwidowanie ciśnienia paliwa LPG (przewody paliwowe, węże i odparowywacz) - 78,10 zł 19.2.f Naładowanie instalacji gazu i sprawdzenie pod kątem występowania nieszczelności - 78,10 zł 19.2.g Wymiana pośredniego wtryskiwacza paliwa - 78,10 zł Koszt całkowity - 4308,08 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (V PRZEGLĄD TECHNICZNY / VII PRZEGLĄD LPG) 20. Przebieg - 87828 km 20.1. Części: 20.1.a Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 23,15 zł 20.1.b Pióra wycieraczek przednich - 200,03 zł 20.1.c Płyn do chłodnicy (0,4 l) - 8,60 zł 20.1.d Filtr gazu LPG - 173,64 zł 20.1.e Opaska węża (2 szt) - 24,16 zł 20.1.f Uszczelka korka spustowego oleju - 3,76 zł 20.1.g Filtr oleju - 47,16 zł 20.1.h Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 Generation2 205L (4 l) - 99,60 zł 20.1.i Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 29,86 zł 20.1.j Filtr kabinowy - 191,08 zł 20.2. Usługi: 20.2.a Odgrzybianie klimatyzacji - 75,84 zł 20.2.b Wymiana piór wycieraczek przednich - 31,50 zł 20.2.c Materiały pomocnicze - 23,59 zł 20.2.d Utylizacja odpadów - 6,00 zł 20.2.e Kontrola po 30000 km/1 rok - 524,85 zł 20.2.f Przegląd instalacji LPG - 151,20 zł 20.2.g Mycie zewnętrzne pojazdu - 0,01 zł 20.2.h Kalibracja czujników ciśnienia w oponach (TPMS) - 50,00 zł Koszt całkowity - 1664,03 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (VI PRZEGLĄD TECHNICZNY / VIII PRZEGLĄD LPG) 21. Przebieg - 92414 km 21.1. Części: 21.1.a Pasek wieloklinowy - 188,31 zł 21.1.b Wkręt (3 szt.) - 34,05 zł 21.1.c Świecie zapłonowe (4 szt.) - 299,12 zł 21.1.d Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 23,15 zł 21.1.e Płyn hamulcowy (0,7 l) - 25,19 zł 21.1.f Bateria do kluczyka - 18,27 zł 21.1.g Filtr gazu LPG - 199,99 zł 21.1.h Opaska węża (2 szt) - 27,84 zł 21.1.i Uszczelka korka spustowego oleju - 3,78 zł 21.1.j Filtr oleju - 51,75 zł 21.1.k Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 (4 l) - 120,48 zł 21.1.l Filtr powietrza - 141,50 zł 21.1.m Filtr kabinowy - 123,22 zł 21.1.n Pióra wycieraczek przednich - 162,64 zł 21.1.o Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 47,51 zł 21.1.p Żarówka W21/5W (1 szt.) - 50,89 zł 21.1.r Pióro wycieraczki tylnej - 55,70 zł 21.2. Usługi: 21.2.a Wymiana paska napędowego - 178,50 zł 21.2.b Wymiana świec zapłonowych - 59,50 zł 21.2.c Odgrzybianie klimatyzacji - 75,84 zł 21.2.d Kalibracja czujników ciśnienia w oponach - 70,00 zł 21.2.e Wymiana piór wycieraczek - 29,75 zł 21.2.f Wymiana płynu hamulcowego - 157,50 zł 21.2.g Materiały pomocnicze - 23,69 zł 21.2.h Utylizacja odpadów - 6,00 zł 21.2.i Kontrola po 60000 km/2 lata - 499,31 zł 21.2.j Przegląd instalacji LPG - 171,17 zł 21.2.k Mycie zewnętrzne pojazdu - 0,01 zł Koszt całkowity - 2844,66 zł OBSŁUGA TECHNICZNA (VII PRZEGLĄD TECHNICZNY / IX PRZEGLĄD LPG) 22. Przebieg - 98448 km 22.1.Części: 22.1.a. Olej silnikowy 5W-30 Dexos1 (4 l) - 139,92 zł 22.1.b. Uszczelka korka spustowego oleju - 4,16 zł 22.1.c. Filtr oleju - 59,85 zł 22.1.d. Filtr kabinowy - 130,11 zł 22.1.e. Filtr gazu LPG - 218,09 zł 22.1.f. Opaska węża (2 szt.) - 31,38 zł 22.1.g. Filtr gazu LPG niskiego ciśnienia - 48,60 zł 22.1.h. Środek do czyszczenia klimatyzacji (0,1 l) - 23,15 zł 22.1.i. Pióro tylnej wycieraczki - 57,95 zł 22.1.j. Pióra przednich wycieraczek - 217,87 zł 22.1.k. Żarówka W21/5W (1 szt.) - 50,71 zł 22.2. Usługi: 22.2.a. Kontrola po 30000 km/1 rok - 545,07 zł 22.2.b. Przegląd instalacji LPG - 182,32 zł 22.2.c. Odgrzybianie klimatyzacji - 75,84 zł 22.2.d. Kalibracja czujników cieśnienia (TPMS) - 73,80 zł 22.2.e. Wymiana piór wycieraczek - 31,37 zł 22.2.f. Mycie zewnętrzne pojazdu - 0,01 zł Koszt całkowity - 1890,20 zł Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gosia z Kutna Opublikowano 27 Czerwca 2021 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2021 Sporo tych awarii. Ja od dnia zakupu w 2015 (z salonu) ani jednej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marekb Opublikowano 21 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2021 W dniu 26.06.2021 o 12:47, 44mt napisał: W ramach ciekawostki postanowiłem utworzyć luźny temat dot. historii i kosztów obsługi serwisowej mojego samochodu - od momentu zakupu do chwili obecnej. Poniżej wyszczególniłem wizyty w ASO dzieląc je na: związane z obsługę techniczną oraz awarie pojazdu. Samochód zakupiony u dealera marki w październiku 2017 roku. Obecny przebieg samochodu to ok. 84500 km. Jak wynika z przytoczonych danych łączny koszt serwisu to blisko 13 tys. zł. - rocznie ponad 3 tys. zł. Wydaje się to trochę dużo jak na nowy niespełna czteroletni samochód. Warto przy tym zwrócić uwagę, że do przebiegu ponad 80 tys. km nie były robione hamulce (klocki, tarcze), co sugeruje ich dużą trwałość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ArKos Opublikowano 21 Lipca 2021 Udostępnij Opublikowano 21 Lipca 2021 6 godzin temu, Marekb napisał: do przebiegu ponad 80 tys. km nie były robione hamulce (klocki, tarcze), co sugeruje ich dużą trwałość. Trwałość oryginalnych tarcz i klocków to żenada. U mnie klocki skończyły się przy 50kkm i musiałem wymienić razem z tarczami, bo powierzchnia cierna tarcz była tak zorana, jak hektary rolnika. Tarcze miały dość znaczny rant. Zamontowałem polskie TEXTAR (i klocki i tarcze) i sprzedając auto z przebiegiem 90kkm nie było śladów zużycia na tarczach. To o czymś świadczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ar2r Opublikowano 13 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 13 Lutego 2022 Zastanawiają mnie dwa rodzaje wydatków. Siedmiokrotnie wykonano kalibrację czujników ciśnienia w oponach (TPMS). Po co to robiono? Dolano ponad 2 litry płynu chłodniczego. Skoro dolano tyle płynu to znaczy, że układ chłodniczy był nieszczelny. Powinno się ją usunąć przy pierwszym stwierdzeniu braku płynu a nie dolewać płyn co jakiś czas. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marekb Opublikowano 14 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2022 11 godzin temu, ar2r napisał: Zastanawiają mnie dwa rodzaje wydatków. Siedmiokrotnie wykonano kalibrację czujników ciśnienia w oponach (TPMS). Po co to robiono? Dolano ponad 2 litry płynu chłodniczego. Skoro dolano tyle płynu to znaczy, że układ chłodniczy był nieszczelny. Powinno się ją usunąć przy pierwszym stwierdzeniu braku płynu a nie dolewać płyn co jakiś czas. Kalibracja czujników w oponach zapewne była związana ze zmianą kół zimowe/letnie. Nieduże ubytki płynu chłodzącego są możliwe, więc drobne dolewki raz na jakiś czas są możliwe, ale mogą też świadczyć o niewielkim wycieku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ar2r Opublikowano 14 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2022 Zmiany opon raczej nie było bo nie ma uwzględnionych kosztów tej wymiany. A nawet jak była to nie trzeba kalibrować czujników. Ja jak zmieniałem to nie kalibrowałem. Wystarczy zamontować koła na tych samych miejscach gdzie były. A tak na marginesie urządzenie do kalibracji czujników kosztuje ok. 40 zł. To mniej niż sama kalibracja w serwisie. Można to zrobić samemu w ciągu 5 minut i jest to bardzo prosta procedura. Po pierwsze jeżeli układ chłodzenia jest szczelny to nie powinno być ubytku płynu a jedynie mogło odparować trochę wody. A swoją drogą ubytek 0,5 l. płynu na ok. pół roku to nie jest nieduży ubytek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marekb Opublikowano 14 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 14 Lutego 2022 Ja mam drugi komplet kół z czujnikami - kalibracja jest wymagana przy każdej zmianie lato/zima. Kupiłem sobie przyrząd do kalibracji i robię to sam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
markoni Opublikowano 16 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2022 Co to znaczy siedmiokrotnie czy w czasie jednego przeglądu czy za cały czas użytkowania zdjęcie jednego koła wiąże się z kalibracją całości . Ja za pierwszym razem nie skalibruję kół dopiero po trzeciej lub czwartej próbie, czujniki słabną w miarę lat auta a było tak że pierwsze koło zasygnalizowało kierunkowskazem i klaksonem i przy drugim stop mam zawsze w zapasie drugą baterie te amatorskie programatory są lichej jakości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ar2r Opublikowano 19 Lutego 2022 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2022 Czujników ciśnienia nie kalibruje się. Chociaż sam błędnie użyłem takiego określenia. Czujniki za pomocą fal radiowych łączy się z komputerem samochodu. Cała operacja polega na przypisaniu czujnika z danego koła do określonego koła zapisanego w systemie samochodu. Chodzi o to aby na ekranie w samochodzie do koła na przykład prawego przedniego przypisane było ciśnienie z czujnika zamontowanym w przednim prawym kole itd. Jak w czasie wymiany opon na zimowe wulkanizator zamienił mi tylne koła na przednie to na ekranie ciśnienie kół tylnych było przypisane do przednich a przednich do tylnych. Z tego powodu było konieczne przypisane odpowiednich czujników do odpowiednich kół. Mój przyrząd robi to bez problemu może Tobie markoni trafił się jakiś trefny. Poprzednim razem po wymianie opon jak wulkanizator założy z powrotem koła na te same miejsca to nie musiałem nic robić. A kalibracja polegała by na sprawdzeniu czy dany czujnik pokazuje prawidłową wartość ciśnienia. Nie wiem czy jest taki przyrząd który by to robił. Jeżeli moje rozumowanie jest błędne to proszę mnie poprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.