Skocz do zawartości

Jaki Olej do 1.4T


Jarek

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, vitoldo napisał:

A olej jest do mycia czy do smarowania? Wg mnie olej, który się nie spala ma jaśniejszy kolor niż olej który się "smaży". Czarny olej to ten, który dobrze myje?

Ale ja się pewnie nie znam.

Co się stanie, jeżeli do silnika o sporym przebiegu, który ciągle jeździł na oleju mineralnym wlejesz po wymianie oleju syntetyk?

 

Podpowiem... silnik się rozcieknie.

Syntetyk zawiera frakcje czyszczące mające na celu usuwanie nagaru - między innymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według mnie niekoniecznie. Są różne dodatki "myjące" do oleju. Jedne absorbują i widać to jako przyciemnienie oleju, inne rozpuszczają nagary i jest to widoczne znacznie mniej. Tak samo jest z olejami zawierającymi dwusiarczek molibdenu: nówka olej a wygląda jak po wojnie i sprawia wrażenie, jakby zawierał drobniutkie opiłki. Wiesz też, że styl jazdy również wpływa na olej, szczególnie w silnikach z turbiną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ArKos, ja oczywiście pytam w kontekście Motul Eco-Lite 5W30 dexos 1 gen2, który używam. Dotąd uważałem go za dobry wybór. To, że nie ciemnieje tak szybko jak np. GM 5W30 uznawałem za zaletę Motula.

 

Esit

To chyba zależy też od silnika. Żona ma Mitsubishi Colt 1.1 i tam był albo Castrol Edge albo Valvoline Synpower albo wcześniej coś innego. Nieważne jaki olej, po roku-dwóch w Mitsu był zawsze jaśniejszy niż u mnie w Oplu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.06.2015 o 20:46, ArKos napisał:

Ja jeżdżę na Dexos-II w silniku. Jednak postanowiłem zmienić olej w skrzyni biegów. Zaleję Fuchs Titan Sintofluid 75W80 zamiast GM 75W85. Powodem jest fakt, że udowodniono, iż fabryczny olej GM nie zabezpiecza łożysk M32, która jest BARDZO wymagająca jeśli chodzi o jakość i stan oleju.

W ASO rekomendują nie ruszać, nie wymieniać wcale. Niektóre warsztaty specjalizujące się w skrzyniach mówią to samo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, Farkas napisał:

W ASO rekomendują nie ruszać, nie wymieniać wcale.

W ASO rekomendują wymianę oleju w silniku co 30.000km... 

 

30 minut temu, Farkas napisał:

Niektóre warsztaty specjalizujące się w skrzyniach mówią to samo

Bzdura. Wręcz przeciwnie. Z tego też względu ASO przyjęło zalecenia specjalistycznych warsztatów i od 2018r robią nadstan oleju w M32 wynoszący 200ml.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wyciągnąłem parametry z kart produktów 4 przyzwoitych olejów silnikowych Dexos1 gen. 2 dostępnych bez większych problemów w Polsce. Te parametry są bardzo ale to bardzo zbliżone.

Doczytałem, że indeks lepkości ASTM D2270 > 150 świadczy o bardzo dobrej bazie olejowej [edit 06-11-2020], która stanowi 75-80% składu oleju bo reszta to dodatki [/edit]. Te 4 oleje mają tu bardzo zbliżone wartości. Z kolei lepkość kinematyczna przy 100 st. czyli w temperaturze pracy jest podobno bardzo ważna. Zacytuję wyjaśnienie eksperta Castrola :

Cytat

Olej o zbyt niskiej lep­ko­ści cechuje się zbyt słabą odpor­no­ścią filmu ole­jo­wego na obcią­że­nia i dużą łatwo­ścią zerwa­nia tegoż filmu pod, rela­tyw­nie, nie­wiel­kimi obciążeniami.

Olej o zbyt dużej lep­ko­ści zawiera zbyt dużo zanie­czysz­czeń, które pogar­szają jego smar­ność i odpro­wa­dza­nie ciepła.

Wyjściowa lepkość kinematyczna w 100 st. jest u Millersa o kilka % wyższa niż u Motula i o kilkanaście % wyższa niż w 2 pozostałych olejach. Czy ta różnica ma znaczenie, nie wiem. [edit] Wiadomo, że z biegiem czasu olej może się rozrzedzać pod wpływem paliwa więc jeśłi wyjściowo ma trochę większą lepkość to chyba dobrze.[/edit]

Parametr TBN czyli "zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania" Motul = 8,5 i Valvoline = 9.0 czyli bardzo zbliżone. Castrol i Millers nie podają tego parametru. Różnice gęstości olejów są wg mnie pomijalne. Temperatura zapłonu u Millersa = 173 st. wygląda na pomyłkę bo jest znacznie niższa niż u konkurencji.

Jeżdżę na Motulu i raczej zostanę mu wierny na kolejny sezon. Jest to pełny syntetyk (technologia estrowa), który w zestawieniu z trzema konkurencyjnymi olejami wypada bardzo dobrze więc nie widzę na razie powodu żeby szukać na siłę czegoś lepszego bo może być to trudne.

 

[Edit 2021-01-26]

Jednak zdecydowałem się na nw. Millers Oils XF Longlife LSPI 5w30 bo Motul był niedostępny. Nie żałuję bo teoretycznie Millers jest lepszy a był też ciut tańszy. Kupiłem u autoryzowanego partnera. Kod EAN zaczyna się od 50... więc pokazuje Wielką Brytanię. Teoretycznie wszytko OK.

 

Motul 8100 Eco-lite 5W30

Viscosity grade SAE J 300 5W-30

Density at 20°C ASTM D1298 0.847

Viscosity at 40°C ASTM D445 67.0 mm²/s

Viscosity at 100°C ASTM D445 11.4 mm²/s

HTHS viscosity at 150°C ASTM D4741 3.3 mPa.s

Viscosity index ASTM D2270 166

Pour point ASTM D97 -39°C

Flash point ASTM D92 228°C

Sulfated ash ASTM D874 0.85% weight

TBN ASTM D2896 8.5 mg KOH/g

 

Valvoline SynPower DX1 5W30

SAE Viscosity Grade 5W-30

Viscosity at 40°C ASTM D445 62.1 mm²/s

Viscosity at 100°C ASTM D445 10,5 mm²/s

Viscosity index ASTM D2270 158

Viscosity mPa.s -30°C < 6200

TBN ASTM D2896 9.0 mg KOH/g

Pour point ASTM D5949 -39°C

Flash point ASTM D92 230°C

Specific gravity 15.6°C ASTM D-4052 0,848

 

 

Castrol Magnatec 5W30 DX

stość w 15°C ASTM D4052   0.86 g/ml

Lepkość kinematyczna w 40 °C ASTM D445   62 mm²/s

Lepkość kinematyczna w 100 °C ASTM  D445    10.5 mm²/s

Lepkość CCS -30 °C (5W) ASTM D5293   6010 mPa.s (cP)

Indeks lepkości ASTM D2270  170

Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C

Temperatura zapłonu PMCC ASTM D93  223°C

Popiół siarczanowy ASTM D874 0.94 % wagi  

 

Millers Oils XF LONGLIFE LSPI 5w30

SAE klasa lepkości:...5W30

Ciężar właściwy przy 15°C:...0,849

Lepkość kinematyczna przy 40°C:...69,4 cSt

Lepkość kinematyczna przy 100°C:...12,2 cSt

Indeks lepkości:...175

Temperatura krzepnięcia:... -39°C

Temperatura zapłonu:...173 °C

Lepkość na zimno przy -30°C...4270 cP

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
W dniu 5.11.2020 o 00:19, vitoldo napisał:

Wyciągnąłem parametry z kart produktów 4 przyzwoitych olejów silnikowych Dexos1 gen. 2 dostępnych bez większych problemów w Polsce. Te parametry są bardzo ale to bardzo zbliżone.

Doczytałem, że indeks lepkości ASTM D2270 > 150 świadczy o bardzo dobrej bazie olejowej [edit 06-11-2020], która stanowi 75-80% składu oleju bo reszta to dodatki [/edit]. Te 4 oleje mają tu bardzo zbliżone wartości. Z kolei lepkość kinematyczna przy 100 st. czyli w temperaturze pracy jest podobno bardzo ważna. Zacytuję wyjaśnienie eksperta Castrola :

Wyjściowa lepkość kinematyczna w 100 st. jest u Millersa o kilka % wyższa niż u Motula i o kilkanaście % wyższa niż w 2 pozostałych olejach. Czy ta różnica ma znaczenie, nie wiem. [edit] Wiadomo, że z biegiem czasu olej może się rozrzedzać pod wpływem paliwa więc jeśłi wyjściowo ma trochę większą lepkość to chyba dobrze.[/edit]

Parametr TBN czyli "zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania" Motul = 8,5 i Valvoline = 9.0 czyli bardzo zbliżone. Castrol i Millers nie podają tego parametru. Różnice gęstości olejów są wg mnie pomijalne. Temperatura zapłonu u Millersa = 173 st. wygląda na pomyłkę bo jest znacznie niższa niż u konkurencji.

Jeżdżę na Motulu i raczej zostanę mu wierny na kolejny sezon. Jest to pełny syntetyk (technologia estrowa), który w zestawieniu z trzema konkurencyjnymi olejami wypada bardzo dobrze więc nie widzę na razie powodu żeby szukać na siłę czegoś lepszego bo może być to trudne.

 

[Edit 2021-01-26]

Jednak zdecydowałem się na nw. Millers Oils XF Longlife LSPI 5w30 bo Motul był niedostępny. Nie żałuję bo teoretycznie Millers jest lepszy a był też ciut tańszy. Kupiłem u autoryzowanego partnera. Kod EAN zaczyna się od 50... więc pokazuje Wielką Brytanię. Teoretycznie wszytko OK.

 

Motul 8100 Eco-lite 5W30

Viscosity grade SAE J 300 5W-30

Density at 20°C ASTM D1298 0.847

Viscosity at 40°C ASTM D445 67.0 mm²/s

Viscosity at 100°C ASTM D445 11.4 mm²/s

HTHS viscosity at 150°C ASTM D4741 3.3 mPa.s

Viscosity index ASTM D2270 166

Pour point ASTM D97 -39°C

Flash point ASTM D92 228°C

Sulfated ash ASTM D874 0.85% weight

TBN ASTM D2896 8.5 mg KOH/g

 

Valvoline SynPower DX1 5W30

SAE Viscosity Grade 5W-30

Viscosity at 40°C ASTM D445 62.1 mm²/s

Viscosity at 100°C ASTM D445 10,5 mm²/s

Viscosity index ASTM D2270 158

Viscosity mPa.s -30°C < 6200

TBN ASTM D2896 9.0 mg KOH/g

Pour point ASTM D5949 -39°C

Flash point ASTM D92 230°C

Specific gravity 15.6°C ASTM D-4052 0,848

 

 

Castrol Magnatec 5W30 DX

stość w 15°C ASTM D4052   0.86 g/ml

Lepkość kinematyczna w 40 °C ASTM D445   62 mm²/s

Lepkość kinematyczna w 100 °C ASTM  D445    10.5 mm²/s

Lepkość CCS -30 °C (5W) ASTM D5293   6010 mPa.s (cP)

Indeks lepkości ASTM D2270  170

Temperatura płynięcia ASTM D97 -36°C

Temperatura zapłonu PMCC ASTM D93  223°C

Popiół siarczanowy ASTM D874 0.94 % wagi  

 

Millers Oils XF LONGLIFE LSPI 5w30

SAE klasa lepkości:...5W30

Ciężar właściwy przy 15°C:...0,849

Lepkość kinematyczna przy 40°C:...69,4 cSt

Lepkość kinematyczna przy 100°C:...12,2 cSt

Indeks lepkości:...175

Temperatura krzepnięcia:... -39°C

Temperatura zapłonu:...173 °C

Lepkość na zimno przy -30°C...4270 cP

 

 

Witam. Przepraszam że odkopuje temat. vitoldo Czy możesz powiedzieć jak sprawuje ci się silnik na tym oleju Millers Oils XF Longlife LSPI 5w30?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Sorki za zwłokę w odpowiedzi - byłem dość długo w szpitalu i dopiero dzisiaj po raz pierwszy w tym roku zajrzałem na forum.

Silnik sprawuje się normalnie na tym oleju. Nie zauważyłem żadnych cudownych objawów typu "spadek spalania o 10%" 😁 ale kultura pracy silnika wg mnie na bardzo dobrym poziomie. Mogę z czystym sumieniem polecić. Mój silnik nie bierze oleju więc nawet dolewek nie musiałem robić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności